eerste daagjes - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Maaike Visser - WaarBenJij.nu eerste daagjes - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Maaike Visser - WaarBenJij.nu

eerste daagjes

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

14 Januari 2013 | Togo, Kpalimé

Een lange eerste blog, er is dan ook veel te vertellen(:
Ik ben hier nu bijna 72 uur, en heb al zoooooveel gezien:D

De reis is helemaal goed gegaan, met wat vertraging, maar dat heb ik overleefd.
Vrijdag avond kwam ik rond 8 uur aan op Lome. En mn visum werd goedgekeurd (hoera!!), mn gele koorts stempel werd goed gekeurd (hoera!!), mn bagage was (intact) aangekomen (hoera!!) en Eric van astovot stond in de aankomsthal te wachten: hoera!!!

Meteen merkte ik een groooot verschil: de temperatuur. Het is in Lome overdag zo'n 35 graden, en snachts koelt het af naar minimaal 29. In mijn dorp Kpalime is het door hoogteverschil iets kouder, ik denk een verschil van een stuk of 4 graden. Maar ik moest wel even lachen toen ik tijdens het weer van TV5monde zag dat het in Amsterdam 1 graden was!(x


Vrijdag avond heb ik met Eric even wat gegeten in de stad, en ben daarna lekker in mn hotelletje gaan slapen.
De dag daarna hebben we de stad doorgecruised om A: een Togolese simkaart te kopen, en B: te pinnen (wat nog een probleem bleek te zijn aangezien ik alleen maestro, en geen visa heb...).

Daarna werd ik in de taxi naar Kpalime gezet! Het z'n 7en in een 5 persoons auto is altijd leuk, gelukkig had ik de beste plek, met mn tere billetjes bovenop de gordelbevestigingsdingen van de chauffeur+bijrijder:D

Na een rit van zo'n 2,5 uur kwam ik aan in mijn verblijfsplaats. Na een belletje werd ik netjes opgehaald door iemand van mijn organisatie om me naar het kantoor te brengen. Hier waren meer blanke dan dat ik in mn hele Togo avontuur so far had gezien: een stuk of 5!

In totaal zijn er bij astovot (de organisatie) momenteel zo'n 25 vrijwilligers, waarvan 1 italiaanse, 1 franse, 1 belg, en de rest duitsers.
Hun frans was allemaal al beduidend beter dan het mijne, maar zij zijn er dan ook al sinds september.

Na even bij te komen op de chillplek was het dan zover: ik ging naar mn gastfamilie!

Ze wonen in Kpalime, en ze heten Abra (moeder), Samuel (vader), Ewe (dochter, 14) en Godwin (zoon, 7/8?). Ik schrijf het vast verkeerd maar dat komt nog wel;p.

Ik heb een eigen kamer met een bed een bureau en en stoel, en electriciteit(:
Het comfortlevel is zeer prima! Het matras slaapt goed, ik moet douchen met een emmer en water uit de put, maar met deze temperaturen wil je ook niet anders dan koud douchen. De wc moet worden doorgespoeld met een emmer water. Ik heb alleen gemerkt dat alle leden van het gezin de wc alleen gebruiken voor de grote boodschap, de kleine wordt ergens gedaan rond het huis...

Ik kan nog zoooveel meer over ze vertellen, maar dan wordt het allemaal wel erg langdradig.

Zaterdag en zondag heb ik m thuis gechilld, met zondag natuurlijk een uitstapje naar de kerk. Mijn gastgezin is christelijk, dus gehuld in lange rokken liepen we naar de kerk. Het was een 3 uur durende dienst die werd gehouden in Frans en Ewe (tegelijkertijd, 2 mannetjes met microfoons schreeuwde zowat hetzelfde verhaal door elkaar heen..). Mn gastmoeder had voor mij een vertaler geregeld, dus ook ik kon het volgen door een beste man die alles voor mij in het Engels vertaalde.

Vandaag was de eerste dag werken in het gezondheidscentrum. De eerste 2 weken werk ik bij de receptie, gedurende mijn verdere verblijf zal ik ook op andere afdelingen gaan werken.
Nu houdt het werk in: bloeddruk, temperatuur en gewicht meten.
Een van de prettige dingen van het werk is dat ik hier door iedereen als gelijke wordt behandeld. Thuis word ik te goed behandeld. Ik krijg elke dag het eten gebracht, alles wordt voor met neergezet en ik eet dan alleen in de woonkamer. Ik krijg beduidend meer vlees, en daarnaast veel te veel.

Dat alleen eten is ongezellig, maar iets van hier, ik hoor het van meer vrijwilligers, dat ze altijd alleen eten.

Iedereen is allemaal erg aardig, en gelukkig merk ik nu al dat het Frans beetje bij beetje makkelijker wordt. Het maakt erg uit met wie ik praat. De mensen van astovot zijn mensen zoals ik gewend en articuleren beter, en praten langzamer dan bijvoorbeeld mn gastmoeder. Nou kan ik zelf wel veel duidelijk maken, alleen het verstaan is dus nog lastig.

Ok luitjes, dat was het voor nu!

  • 14 Januari 2013 - 18:35

    Theuniëlle:

    Hoi Maaike,
    Leuk om je eerste avonturen te lezen!
    Ik blijf je zeker volgen!
    Veel succes, plezier en zegen gewenst! Geniet!

  • 14 Januari 2013 - 18:48

    Jelle:

    Leuk maaike!

    Alle geldproblemen opgelost dus! Heb je nog aapjes gezien? Of tarzan zelfs?
    Vond je nog iets aan die dienst, of ga je voortaan dan maar uitslapen op zondag?
    Heel veel plezier dan nog!!

  • 14 Januari 2013 - 18:53

    Maaike Visser:

    @negertiet: nee nog geen wild gezien eigelijk, hagedisjes, kippen en andere vogels, daar blijft t wel een beetje bij;p
    en geldproblemen zijn nog niet opgelost, maar dat komt wel(:
    het was wel saai, 3 uur is errug lang, en het was heet;p ik gok nog een paar keer, en dan is het basta;p

  • 14 Januari 2013 - 18:53

    Maaike Visser:

    @negertiet: nee nog geen wild gezien eigelijk, hagedisjes, kippen en andere vogels, daar blijft t wel een beetje bij;p
    en geldproblemen zijn nog niet opgelost, maar dat komt wel(:
    het was wel saai, 3 uur is errug lang, en het was heet;p ik gok nog een paar keer, en dan is het basta;p

  • 14 Januari 2013 - 18:53

    Maaike Visser:

    @negertiet: nee nog geen wild gezien eigelijk, hagedisjes, kippen en andere vogels, daar blijft t wel een beetje bij;p
    en geldproblemen zijn nog niet opgelost, maar dat komt wel(:
    het was wel saai, 3 uur is errug lang, en het was heet;p ik gok nog een paar keer, en dan is het basta;p

  • 14 Januari 2013 - 18:53

    Maaike Visser:

    @negertiet: nee nog geen wild gezien eigelijk, hagedisjes, kippen en andere vogels, daar blijft t wel een beetje bij;p
    en geldproblemen zijn nog niet opgelost, maar dat komt wel(:
    het was wel saai, 3 uur is errug lang, en het was heet;p ik gok nog een paar keer, en dan is het basta;p

  • 14 Januari 2013 - 18:53

    Marijke:

    Hoi Maaike,
    harstikke leuk je verslag. Klinkt goed allemaal. Je frans zal vast heel snel vooruit gaan. En fijn dat je gastgezin aardig lijkt. Hopelijk kun je nog wat veranderen aan dat alleen eten ;)
    Succes met dat gewicht bloeddruk. Kun je dat al??
    Spannend hoor allemaal! Heel veel plezier. Kus, mama

  • 14 Januari 2013 - 19:03

    Anton:

    Hai Maaike, Wat klinkt het allemaal leuk, zo nieuw in het land. Het gaat allemaal goed. De kop is eraf, nu zal de rest ook wel goed gaan. Het Frans zal je snel onder de knie hebben omdat je er zo in moet duiken. Heel veel plezier.xxx Anton

  • 14 Januari 2013 - 20:39

    Bestie4livejeweet:

    Maik schattie fijn om te horen dat je zo enthousiast bent(: verwacht snel wat foto's hoor!! Maar je hebt gewoon internet daar dus dat gaat helemaal goed komen allemaal:D nieuws van Nederland is dus dat het godverdomme koud is er is sneeuw gevallen die blijft liggen. Ik weet dat jij daar persoonlijk altijd blij van word dus ruilen? Haha geniet kind lufjoe4ever

  • 14 Januari 2013 - 20:54

    Jan:

    Hoi Maaike.

    Leuk om je avonturen zo van dichtbij mee te maken. Was jij niet vegatarisch? Leuk dan dat jij extra veel vlees krijgt. Hetzelfde gebeurde ook met Hans en Grietje, ik zou maar uitkijken.

  • 14 Januari 2013 - 22:04

    Jonathan Westdorp:

    He Maaike,

    Wat een mooi avontuur tot zo ver. Echt een stoere meid vind ik je! Ik weet nog van mijn eigen reizen dat het erg leuk is als veel mensen je bericht lezen en nog leuker als ze ook nog eens reageren. Maak er een mooie tijd van!

  • 15 Januari 2013 - 11:55

    Jessica K.:

    Hoi Maaike!

    Wat fijn dat je het daar goed maakt!
    In welke wijk bevind je je?

    Je gaat daar een goede tijd tegemoet, ik ben ervan overtuigd!
    Oh, en vind je dat avondeten alleen niet erg gezellig? Kun je gewoon aangeven, vaak doen ze daar dan ook iets mee.

    Amuse-toi bien! ^_^

  • 15 Januari 2013 - 16:53

    Maaike:

    leuk al jullie reacties!!:D

    Jessica de wijk waar ik in woon is kpegolonou, en van dat eten zal ik dan maar ns aankaarten;p

  • 15 Januari 2013 - 17:27

    José:

    Hi Maaike,

    Goed te horen dat je al een beetje je draai gevonden hebt.
    André is goed weggekomen. Heb nog niet gehoord dat hij ook goed is aangekomen. Zodra ik iets weet laat ik het je meteen weten.
    Je schrijft erg leuk en kijk dus al uit naar je volgende uitgebreide verslag.

    Veel plezer

  • 15 Januari 2013 - 21:58

    Nellieeeeeeeeee:

    hee maaik !
    vet leuk allemaal !!
    je hebt hopelijk ook meegekregen dat het in nederland nu kut sneeuwt?
    er komen allemaal kleine kut witte vlokjes uit de lucht .. echt kut
    wauw 35 is terrrrring veeel maar wel heel lekker :D

    vet goed dat het leuk is en leuk dat er een belg is .. kun je tenminste je nederlands een beetje op pijl houden .

    XXX

  • 16 Januari 2013 - 16:42

    José:

    André is goed aangekomen. In je mail vind je vast een berichtje van hem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 904
Totaal aantal bezoekers 10861

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 21 Mei 2013

Togo

Landen bezocht: