het Togolese leven - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Maaike Visser - WaarBenJij.nu het Togolese leven - Reisverslag uit Kpalimé, Togo van Maaike Visser - WaarBenJij.nu

het Togolese leven

Blijf op de hoogte en volg Maaike

24 Januari 2013 | Togo, Kpalimé

Het is nu 2 weken dat ik me in een klimaat van zo'n 30 graden bevind, maar daar ben ik jammer genoeg nog niet aan gewend. Veel andere dingen echter wel, dat gaat zo snel! Het werken, m'n familie, het ov.

Ik zal gewoon random een beetje leuke dingetjes schrijven(:

Toen ik mn vorige blog schreef had ik eigenlijk nog niet echt een idee van hoe de omgeving hier eruit ziet, dus ik ben er sinds toen een aantal keer op uit gegaan. En wat is het hier mooi!! Zo groen! Zo is er nog geen 3 min lopen van mn huis een riviertje van door Kpalime stroomt, waar de zaterdagochtend dat ik er liep allemaal vrouwen hun kleren aan het wassen waren (en meteen vroegen of ik wou helpen).

Ook vanuit mijn werkplek sta je binnen 1 minuut midden in het groen. Echt super mooi allemaal! Het enige nadeel van zo'n plezierpromenade, is dat werkelijk iedereen je na staart als jovo (blanke), en al helemaal wanneer je een foto maakt!

Ook toen ik bijvoorbeeld een keer van mn werk naar huis ben gelopen (zo'n 40 min), ben letterlijk wel 20 keer aangesproken met de vraag of ik een moto nodig had. Terwijl de Togolezen normaal zelf een motochauffeur moeten aanspreken!

Thuis gaat het al weer een stuk beter! Oa met eten: de mededeling dat ik de vis niet lekker vond viel (volgens mij) goed. Ook eten we nu vaker samen, weliswaar niet altijd hetzelfde, maar dat komt omdat ik ze heb verteld dat ik al hun peper niet aan kan.

Ook hebben ze de hoeveelheid voor mij wat aangepast. Hoewel maman nog steeds blijft zeggen dat ze wilt dat ik dik het vliegtuig naar Amsterdam in stap. Nou, dat gaat dus niet gebeuren!
Hier zijn 99% van de vrouwen ouder dan 25 dik, volgens een Togolees wie ik er na gevraagd heb, zit het in de genen, maar damn ze eten veel hier, dus ik weet niet of ik dat moet geloven!
(Dus mama: wees gewaarschuwd, ze zullen geshockeerd zijn, en vrouw over 30 zonder overtollilg vet!)

Ook probeert maman nu een stuk langzamer te praten. Papa echter nog niet maar ik zit eigenlijk ook altijd in de keuken, waar maman is, terwijl hij altijd voor de tv zit.

En ik heb mn fiets! Hoewel hij nu al zo'n 2 keer kapot is gegaan, maar ik heb er nog hoop in(: Toch wel prettig, want hoewel een motoritje naar mn werk maar 30 cent is, loopt 3 maanden lang 2x30 cent per dag toch wel op.

Afgelopen dinsdag was Togo's eerst voetbal wedstrijd in een of andere afrika cup, dus die heb ik met een groepje andere vrijwilligers natuurlijk ook gevolgd in een barretje. En het kabaal wat er losbarstte wanneer ze scoorde: niet normaal!! Niet veel minder was het kabaal toen de stroom uitviel... voor mij, als ongeinteresseerde als het om voetbal gaat, erg vermakelijk(:

Ook nieuw die dag was: regen! Met liters en liters kwam het uit de lucht zetten! En dat terwijl het regenseizoen pas maart/april begint. Ergens heb ik gehoord dat deze explosie kwam door een te warme harmattan, de aantal weken durende wind uit het noorden.
Het was even leuk om te zien, maar toen door de storm en wind 's avonds de electriciteit er een uur uit lag en we in het pikkedonker zaten, was het minder...

Ik ben er trouwens ook net achter gekomen dat de mooie Nederlandse ambulance die ik vorige keer op de foto heb gezet, in gebruik is voor heel andere dingen dan door Kpalime scheuren: namelijk voor de opslag van frisdrank flesje! De motor is al jaren kapot-.-

Komend weekend hoop ik de dorpjes om en rond Kpalime te gaan bezoeken waar andere vrijwilligers wonen, en naar horen zeggen, is de omgeving daar nog mooier dan hier dus ik kijk er naar uit!



  • 24 Januari 2013 - 17:16

    Negertiet:

    leuk maaike!! mooi dat veel problemen al opgelost zijn! wat voor een activiteiten heb je al mogen doen op je werk? en het frans gaat dus al ietsje beter? en heb je nog veel contact met andere vrijwilligers? Ik ga nu uitendelijk ook maar mijn fiets maken, omdat die ook kapot gegaan is!

  • 24 Januari 2013 - 17:23

    Saranke:

    Harstikke leuk allemaal, het lijkt me nu al geweldig om allemaal mee temaken. heb je behalve het kontakt met je familie en werk ook nog veel met andere togolesen contact? Is het dat de mensen daar een beetje tegen je opkijken of zoiets of ben je wel gewoon met iedereen al echte vrienden?

  • 24 Januari 2013 - 17:50

    Jonna:

    hoi, wat is een moto?
    xxx Jonna ^^

  • 24 Januari 2013 - 17:56

    Waylon:

    @jonna moto is brommer

  • 24 Januari 2013 - 18:33

    Anton:

    Leuk verslag Maaike. Gelukkig gaat het met je Frans al goed als Maman langzaam praat. Als blanke blijf je toch heel bijzonder hè. Ze zijn blijkbaar niet veel gewend daar. En het is natuurlijk een mooie afleiding.
    Ik mis je foto's bij je verslag!! Komen die nog?

  • 24 Januari 2013 - 20:09

    José:

    Maaike, fijn weer wat van je te horen. En het is ook nog bijna allemaal positief. Moet je zelf ook je kleren in de rivier wassen of heb je in huis iets meer luxe? We hebben echt geen medelijkden met 30 graden. Het is hier koud en guur.
    Dik zal je echt niet snel worden als je iedere dag 2x 40 minuten blijft lopen. Grappig he, dik zijn geeft daar waarschijnlijk toch een soort status. Ze zullen wel medelijden met je hebben.

  • 24 Januari 2013 - 20:16

    Nellie:

    vet awesome ! ik denk dat ik ook echt tering lang bezig zou zijn mrt acclimatiseren ! wel weer vet leuk allemaal ! ga shoppen daar . dan ben je wel 1 euro kwijt :D

    XXX

  • 24 Januari 2013 - 21:58

    Marijke:

    Hoi Maaike,
    Leuk verslag weer! Heb je nog analyses van het voetbal gehoord? Hier stond een artikel in de krant dat de strategieén heel anders waren in de Afrikaanse landen... En ja de hitte, 30 is wel heel veel.
    He mooie vlechtjes heb je al. Leuk dat je nu kunt fietsen. Ik verheug me al op een vloeiend frans sprekende dochter... Een gek en heel leuk idee, dat ik straks zelf sommige dingen in het echt ook zal kunnen zien.
    heel veel plezier weer!!
    Marijke

  • 25 Januari 2013 - 19:39

    Marjon:

    Hoi Maaike,
    Ik vroeg je moeder naar je reis en ze gaf me je blogadres. Wat een superleuk verslag heb je geschreven, ik kan het me meteen allemaal voorstellen, en zou ook wel meteen daarheen willen gaan. Geniet er maar lekker van. Groeten van Marjon Lindeboom (vriendin van je moeder via tennis, en via hardlopen van Anton, en via Saranke van de peutercrech waar mijn dochter Paulien ook op zat...heb je een beeld??;-)

  • 26 Januari 2013 - 13:14

    Erin:

    Schattie ik zou zeggen geniet van de keuken daar! Ik zou het niet eg vinden als je wat voller terug komt haha xx

  • 27 Januari 2013 - 09:50

    Jan En Els:

    Hoi Maaike
    Wat een leuke verhalen. Spreek je met de mede vrijwilligers onderling ook Frans of ga je dan soms op het Duits over? Hoe kom je daar aan een fiets? Straks in het regen seizoen zal je daar misschien wel niet veel meer aan hebben. Zijn de mannen daar ook allemaal dik? Nou wij gaan vandaag in storm en regen en in grote hoeveelheden weg smeltende sneeuw de snertwandeling doen. Dat is nog eens wat anders van 30 graden.
    Je bent vast wel jaloers op ons nu he!
    Het was weer leuk even in jouw wereldje je duiken groetjes Jan.

  • 04 Februari 2013 - 10:43

    Renate De Smalen:

    Hoi Maaike,
    wat spannend allemaal.Jammer, dat je alleen eet, kan me voorstellen, dat dat ongezellig is.Het zou ook fijn zijn voor het 'verdiepen' van de contacten. Maar wie weet wat je nog voor elkaar kan krijgen, zeker als het met jouw Frans wat gemakkelijker gaat.In een ander land moet je toch altijd eerst even aan de 'uitspraak' wennen, dan gaat het meestal beter.
    Nog veel plezier en pas goed op jezelf, Renate

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1392
Totaal aantal bezoekers 10859

Voorgaande reizen:

10 Januari 2013 - 21 Mei 2013

Togo

Landen bezocht: